Akkor hogy is van ez? Az ECDL rendszere rosszul van kitalálva? (Na ezt jól megmondtam - "a macska meg fel van mászva a fára").
Én nem gondolom, hogy rossz lenne a rendszer, de mindenesetre igen érdekes az informatika világa, nem hasonítható semmi máshoz. Már rettentően szövevényes, hihetetlen mennyiségű tudásanyagot takar, folyamatosan, óriási sebességgel fejlődik. Nincs senki a világon, aki egyedül az összes információ birtokában lenne. Mindenki csak a töredékét ismerheti meg kisebb-nagyobb mértékben. Aki éjjel-nappal a számítógép előtt ül, az is állandóan tanul valami újat és többnyire egy-egy speciális területtel foglalkozik. Vicces, de lehetséges, hogy egy ilyen ifjú titán még a nagyapjától is elleshet valami újat, aki mondjuk tegnapelőtt kapcsolta be életében először a számítógépet és felfedezett valamit. Na jó, ez azért egy kicsit túlzás, de van benne valami.
Az ECDL-t tekintsük annak, ami! Alapfokú tudást igazol. De ez a tudás elvileg legalább nem tartalmaz a tárgykörein belül súlyos tévedéseket. Csupán az átlagos felhasználók számára bizonyos - remélhetőleg a legfontosabb témakörökben - némi jártasságot.
Más a viszonya természetesen a gyerekeknek, fiataloknak a számítástechnikához és más természetesen azoknak, akik nem nőttek ebbe bele és még mindig félnek a számítógéptől.
A gyerekek, fiatalok számára az ECDL előnye, hogy szervezett keretek között, komplett kis egységekben sajátítják el a legfontosabb alapelveket.
A másik csoport esetében a fentieken túl még nagyobb előny, hogy sikerül legyőzni a félelmet a számítógéptől. És ez azért óriási dolog!
A LAKOSSÁG NAGY RÉSZÉNEK LEGALÁBB ILYEN SZINTEN KELLENE LENNIE SZÁMÍTÁSTECHNIKÁBÓL! EZ IS A KULTÚRA RÉSZE! AZ INFORMATIKAI ÍRÁSTUDÁS!
Persze mint ahogy semmi a világon, az ECDL sem tökéletes. Én a következő hibáit látom a rendszernek a vizsgázók szempontjából:
- A modulok nem egyforma nehézségűek
- A vizsgafeladatok nem mindig életszerűek
- Felkészülni igazából csak a vizsgafeladatok, vagy ahhoz nagyon hasonló példák gyakorlásával lehet (a vizsgafeladatok szerencsére Magyarországon nyilvánosak az eddig említett modulok esetében)
- A vizsgapéldákban előfordulnak olyan feladatok is, amelyek nem szerepelnek a szükséges tudásanyagot felsorolásszerűen tartalmazó un. "syllabus"-ban
- Figyelmetlenség miatt nagyon könnyű megbukni a vizsgán
Hát találjon ki jobbat, aki tud! És csapjon neki ekkora nemzetközi hírverést és vezesse be még legalább száz országban a találmányát!
Én maradok az ECDL-nél:)
Válasz a tegnapi kérdésre:
Mik a tiltott műveletek a szövegszerkesztő programokban (pl. WORD)? Ha valaki ezeket elköveti az ECDL vizsgán, akkor automatikusan sikertelen a vizsgája! :(
- Bekezdés vége (Enter) jelek indokolatlan használata
- Szóközzel történő igazítása a szövegnek
- A szövegszerkesztő programok automatikusan tördelnek, tehát ha egy bekezdés több soros, tilos a sor végén Entert ütni, hiszen akkor a program szempontjából annyi bekezdésre osztjuk a szövegünket, ahány sora lenne elvileg az egyetlen bekezdésnek. És ennek utána beláthatatlan következményei lesznek. A bekezdésműveleteket csak soronként tudjuk elvégezni - teljes káosz! Csak egy példa: a sorkizárt formátum megoldhatalan. De! Bekezdések közé üres Entereket üthetünk "helycsinálás" miatt - nem túl elegáns, de életszerű és elfogadható, mivel nem okoz problémát.
- Bizonyára senkinek nem jut olyan az eszébe, hogy ha egy címet középre szeretne rendezni, akkor rátenyerel a szóköz billentyűre, majd amikor úgy gondolja, elkezdi írni a címet, hátha középre kerül:). A szöveg középre igazításához külön parancs van! De a bekezdés első sorát sem küldhetjük szóközzel beljebb, sőt az aláírásoknál sem szabad ilyesmit alkalmazni. Minden ilyen művelethez létezik szabályos parancs, csak ezek használatával tudjuk úgy szerkeszteni a szövegünket, hogy esztétikus és a további gyors szövegszerkesztési munkára alkalmas legyen. A szóköz semmi másra nem való, csak arra, hogy két szó közé pontosan egyet betegyünk (a neve is mutatja)!
A mai kérdésem:
Mit tilos elkövetni a táblázatkezelő programokban (pl.Excel) az ECDL vizsgán?
Utolsó kommentek